Jag har bestämt mig! Hur ska ni göra?

Min kära mor ringde nu när jag stod ute i köket och diskade. Vi har nämligen pratat om att det är dags att ta vaccinet mot svininfluensan. Jag har varit lite velig enda sen det börjades pratas om denna influensa. Jag har inte riktigt trott på att den har existerat på riktigt utan allt som har hörts, har igen flygit ut ur mina öron.

Men min uppfattning har ändrats nu på senaste tiden. Bland annat tack vare att min lillasyster troligtvis har haft den (som nu precis har gått över) och mått jättedåligt under en längre tid! Vill inte gå in på hur hon mådde och vad konsekvenserna blev i och med att jag inte är säker på att hon tycker det är okej, men hur som helst så vill absolut inte jag må sådär eller att någon annan ska behöva göra det!

"Vadå , det är typ fyra stycken i Sverige som har dött av den" "Man blir ju jättesjuk och dålig av vaccinet. Det är det folk har dött av" "Jag tänker inte ta sprutan, den innehåller ju........" Bla bla bla!!

Ärligt talat nu, hur stor är sannolikheten att vi skulle tillverka ett vaccin (för jävligt mycket pengar) som är dödligt/farligt och så vidare?!! Läkare och alla kunniga vet väl vad dom pratar om, likaväl som en busschaufför vet vart gasen sitter på bussen. Varför, varför, varför skulle vaccinet vara farligt eller vad folk nu kallar det? Och hur kan man, egentligen, skita i och ta den?! Som jag skrev förut, folk säger att det "bara" är fyra stycken i Sverige som har dött av influensan - Ja, men förihelvete!! För det första så är det inte "bara." Jag, min mamma eller min syster kunde ha varit en av dom fyra, och då är det väl inte så lite? När man förlorar en person som man håller kär så tröstas man ju inte av att det var en på fyra, förstår ni hur jag menar?! Fyra liv, är fyra, dyrbara liv. Och för det andra så är det givetvis vaccinet som bromsar antalet döda eftersom att det faktiskt är många kloka människor som redan har tagit det. Snälla ni, som är emot det här vaccinet som faktiskt räddar jäkligt många liv, snälla, tänk om!! Varför skulle det vara ett farligt vaccin? Är livmodershalscansersprutan också farlig? Och ett stick i fingret eller blodprovet - Varför är inte det dödligt?!! Eller är det det?! Hur tänker ni?


Jag har bestämt mig och är säker på vad som är rätt. På tisdag ska jag ta sprutan!!
Hur ska ni göra? Eller har ni kanske redan vaccinerat er?


» Sara

det är bara folk som redan är "sjuka" eller har fruktansvärt dåligt imunförsvar som dör av svinis.



själv ska jag inte ta sprutan. jag vet folk som legat i en vecka pga av sprutans biverkningar. dessutom hade min mamma svinis för nån månad sen och hon var sjuk i en vecka. så för mig går det liksom jämt upp om man tar sprutan, eller får sjukan. man blir dålig vilket som. :) dessutom hade min mamma vanlig influensa förra året, och hon sa att den var dubbelt så jobbig som svinis. så, jag tror inte riktigt på det här med svininfluensan. den är inte farligare eller dödligare än någon annan influensa. :) men det är ju min tanke.

2009-11-22 // 22:21:08
» Emma

Jag tycker verkligen att du ska ta vaccinet! Jag tog det inte för min egen skull, utan för alla andra runt i kring mig så kanske ex har dåligt imunförsvar osv :/ ta vaccinet, då har vi gjort vad vi kunnat för att hindra svininfluensaspridningen! :)

2009-11-22 // 22:25:43

troligtvis har haft?

hade alla symtom..

2009-11-23 // 19:51:03

Snygg bild :-)

2009-11-25 // 21:34:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback