Nu ska det tas tag i. På riktigt!

Jag vet att det är sant, men jag tror knappt på det ändå - Det är redan den 2:a november idag!! Helt vansinnigt ju. Snart är det första advent, ljusstakar i folks fönster och julmusik ute i butikerna när man handlar. Serisöt, gud vad fort tiden går!! Känns som att det inte ens har varit sommar i år. Timmarna, dagarna och månaderna bara springer förbi med en väldans fart!

"Ny månad, nya tag" brukar folk säga. Jag ska efterlikna detta från och med NU! Imorgon. Ärligt talat nu, jag har en hel del saker att ta tag i och som måste tas tag i nu på en gång. Dels för att underlätta min vardag men också för att känna mig pigg trots att det är mörkt, kallt och grått ute! Jag vill helt enkelt inte känna mig trött och hängig, utan jag vill leva som en solstråle även fast solen inte lyser! (Säger inte att jag mår dåligt och vill dö, men ni fattar vad jag menar va?! Jag mår ju toppen!!)

Det finns några saker som jag syftar på när jag skriver om detta:


Eftersom att jag är hemma halv sex, sex varje dag och inte bor hemma längre så förstår ni också att direkt när jag kommer hem har jag en hel del att göra. Laga mat, diska, städa undan på kläder och annat, plugga, se på eventuella TV-program och  umgås med min kärlek, mina vänner och min familj. När jag är klar med allt detta så är oftast klockan över 23-tiden och detta är inte nyttigt eftersom att jag går upp vid 05:15 på mornarna. Jag måste helt enkelt börja prioritera och välja bort vissa saker vissa dagar för att ha en tid spikad då jag ska ligga i sängen klar för natten. Och jag vet att 22-tiden är lagom för att jag ska orka med morgondagen ordentligt.

 

Helt seriöst nu, jag måste få ett stopp på mitt enorma beroende! Det är allt ifrån nyttigt att trycka i sig godis varje dag för både kropp och själ. Fan, vi har kraftig diabetes i släkten och som gett tragiska konsekvenser och vad gör jag medan jag är medveten om allt detta? Jo, äter godis såklart. Varje dag dessutom. Jag ska försöka med reglerna som jag hade när jag var liten - På fredagar och lördagar är det godisdags!!

 

Tänk vad jag kan göra mycket roliga saker istället för att småhandla godis, läkerol, halstabletter, tuggummin och loka näst intill flera gånger i veckan. Men det blir lätt så ska jag säga er, när jag väntar på bussen i 30 minuter eller när tåget är försenat. Fast från och med nu ska jag försöka skärpa mig och inte slänga ut hundratals kronor på små skitsaker.

 

Jag har alltid varit en "råpluggare" som börjar dagen innan ett stort prov och sedan sitter uppe hela natten och pluggar tills jag är så trött att ögonen dunkar! Varför använder jag inte en smartare metod som faktiskt innebär att jag börjar lite smått någon vecka innan så att jag slipper plugga i panik och stress. För det kan ju inte vara bra för min stackars kropp!! Och framför allt inte för psyket. Eller hur?

 

Sanningens ögonblick! Jag måste måste måste verkligen! Jag vet själv att jag mår såå mycket bättre bara jag tar mig tid och masa ner till gymmet och gå en halvtimme på rullbandet eller köra igenom styrkemaskinerna. Och för att göra träningen roligare så varierar jag med ett konditionspass en eller två gånger i veckan. Och varför inte börja gå till simhallen någon dag i veckan? Det är ju till och med behaglig träning. Jag vet att jag blundar för denna sanning och gömmer orken - Men jag mår bättre och blir piggare om jag rättar till det här!



Mycket bra skrivet! Jag är säker på att du klarar det, bara du vill och lägger manken till. Har man bara börjat träna så är det svårt att hoppa över en gång, blir som ett bra gift. Godis räcker det att äta någon gång i veckan, smakar godare om man får längta lite :-)

Kram

2009-11-02 // 19:56:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback