Vad är Facebookvänner?!

Jag har aldrig förstått mig på Facebook och sättet att lägga till vänner som man inte är vän med i det verkliga livet?! Ibland har jag fått känslan av att den som har flest "Facebookvänner" vinner. Är det vad Facebook går ut på? Eller vad handlar det om?


Är bara Facebook något ytligt som man inte alls ska koppla ihop med det verkliga livet? För inte är det väl möjligt att folk har 400, 700, 1000 och kanske 2000 vänner i verkliga livet? Kan ni ge svar till mig vad en vän är? Är det en person som man "känner igen", har träffat en gång eller som man gått på samma skola som?

För mig är en vän en person som man kan lita på, en person som gör en glad, en person som man umgås med, en person som man kan vara sig själv med, en person som ställer upp och en person som gör en lycklig. Är det möjligt att alla Facebookanvändare är vän med alla sina Facebookvänner?! Om inte, varför har man varandra som vänner då!??!?

Jag har alltid gått emot strömmen på ett sätt.
Jag nekar ofta (faktiskt varje vecka!) vänförfrågningar från människor som jag inte känner. Dock så har jag haft svårt när det är t.ex. min lillasysters kompisar, vänners småsyskon osv... (Jag vill ju inte vara dum, jag är ju en snäll människa och man vet ju inte, folk kanske tar illa upp?) Ibland har jag även varit så dum som tänkt: "Aja, jag accepterar den här då, vi brukar ju åka med samma tåg...." Och vad fan är det? Vi är väl ändå inte vänner för det?! Vi känner inte varandra, vi umgås inte, vi hälsar inte ens när vi ses (!!!!!!!!) och vi har egentligen ingenting gemensamt mer än att vi har ett varsitt Facebookkonto....

Jag har nu suttit och kollar igenom mina "vänner" och jag har tagit bort de personer som jag nästintill ALDRIG har pratat med och nu ser det ut såhär:


Före borttagingen hade jag 453 vänner....



Efter borttagningen från "vänner" som jag nästintill ALDRIG
har pratat med så har jag 335 vänner...



335 vänner är fortfarande galet mycket. Jag HAR INTE 335 vänner! Men nu är det dags för rensning nummer 2. Vi får se var siffran hamnar på då, det blir intressant.

Vill avsluta detta långa och fullspäckade inlägg med och klargöra att jag inte menar någonting illa. Jag menar ingenting illa till er som prioriterar och tävlar vem som har flest vänner på Facebook. Jag menar ingenting illa till er som jag tar bort från min vänlista. Jag vill bara göra det rätt för mig - Säga vad jag tycker och ha kvar mina vänner och inte er andra. Hallå, min Facebook innehåller ju massor som jag inte vill att vem som helst ska se. Den är till för mig, mina vänner, och min familj - inga andra, tyvärr. Hoppas ni förstår :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback