En underbart god dessert

Det blev till slut morotskaka. Men jag måste bara tillägga såhär nu när jag har ämnet uppe, att jag fick många mumsiga förslag på olika desserter här på bloggen utav er, och det är mycket uppskattat!! Jag gillar er när ni är effektiva och vågar öppna era munnar :) Fortsätt så!! Det blir SÅ mycket roligare då och ni får se en mycket gladare Jenny!!

Det var inte bara vi (Jag och Simon) som tyckte att morotskakan blev underbart god. Vårt främmade, som beståd av pappa, Anne-Elise, lilasyster Isabell och hennes kompis Ellen gillade den också, och det vat ju det som var huvudsaken! Vad hade jag annars gjort, om jag såg att dom rynkade på pannan och blev alldeles röda i ansiket?!! HAHA, nej då. Hur som helst så tänkte jag slänga in receptet eftersom att det var så pass lätt och göra samtidigt som det smakade mycket mycket bra!!

MOROTSKAKA

- Tid: 2,5 timmar varav 15-30 min arbete (beroende på om du har matberedare eller inte), tiden inkluderar tid för kakan att svalna och glasyren att stelna

Portioner 1 kaka, ca 8-12 bitar

 

laktosfritt Laktosfritt -Byt ut philadelphiaosten mot soja-cream cheese.


 

DU BEHÖVER:

  • 3 st (ca 200 g) morötter
  • 0,75 dl (ca 50 g sötmandel eller hasselnötkärnor 
  • 2 st ägg 
  • 2 dl strösocker eller råsocker 
  • 1 tsK kanel 
  • ev. 0,5 tsk ingefära 
  • 1 tsk vaniljsocker 
  • 0,5 tsk bikarbonat 
  • 1 tsk bakpulver 
  • 2 d vetemjöl 
  • 1 dl matolja


GLASYR:

  • 100 g philadelphiaost naturell
  • 0,5-1 dl florsocker
  • 1 tsk pressad citron eller pressad lime

GÖR SÅHÄR:

1) Skala morötterna. Om du använder matberedare: Skär morötterna i mindre bitar och lägg dem i din matberedare med kniven monterad. Häll i mandeln. Kör ca 30 sek så att det blir finhackat. Utan matberedare: Riv morötterna på rivjärn och hacka mandeln.

 

2) Tillsätt ägg och socker. Kör ca 30 sek med matberedaren eller använd elvisp eller vanlig visp.

 

3) Häll ner oljan i smeten.

 

4) Ta fram en bunke och blanda kanel, ev. ingefära, vaniljsocker, bikarbonat, bakpulver och vetemjöl. Häll ner över oljan.

 

5) Använd matberedarens impulsknapp för att blanda försiktigt eller elvispens lägsta hastighet eller en sked för att röra runt tills det blir en jämn smet.

 

6) Häll smeten i smord och bröad rund form, ca 1 ½ liter. Grädda morotskakan i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 45 min.

 

7) Låt stå i formen 5-10 minuter. Stjälp sedan upp morotskakan på ett serveringsfat. Lägg formen ovanpå och låt morotskakan kallna.

 

8) Gör glasyren. Blanda philadelphiaost och florsocker samt ev. citron- eller limesaft. Bred glasyren över morotskakan med en kniv.

 

Servera! Förvara morotskakan i kylskåp.



Den var supersupergod! TACK för trevlig fikastund/kram från oss alla

2010-01-09 // 15:51:04

Är de okej om man lånar ditt recept? :)

2010-01-10 // 13:25:07
» JENNY

Såklart att det är! Det är skitgott :)

2010-01-10 // 15:49:24
» Jenny

Super bra.. Då ska jag försöka göra den en dag så ska jag berätta om jag lyckades eller inte.. Du ville ha tips på kaka att bjudan på o jag har ett tips på en :) Keylime paj med smulor.. Väldigt god tycker jag att den är iaf :)

2010-01-10 // 17:59:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback