Är det rätt att aga sina barn?

Efter några timmars läsning ute i solen så stängde jag in mig i lägenheten och åt chips. Startade tv;n (kan inte minnas sist jag kollade på tv, händer aldrig nu på sommaren ju!) och bläddrade mellan kanalerna. Fastnade till slut framför The Tyra Banks show och kunde inte slita mig därifån sen. Dagens program handlade om barnaga. Är det rätt eller fel att aga sina barn? Det var ett hektiskt program där många hade olika åsikter och synpunkter angående detta.

Jag personligen är emot barnaga! Jag tycker att det är väldigt viktigt med barnuppfostran och jag hatar bortskämda och olydiga ungar. Men det är viktigt att inte hata barnen, utan det är föräldrarnas "fel" då dom inte tagit sin uppgift och utfört den på rätt sätt. Barn är barn. Barn vet inte vad som är rätt eller fel. Barn lär sig hela tiden massor med nytt. Barn lär sig nya saker varje dag. Barn blir mognare ju mer dom växer och ju mer vett och etikett dom uppfostras med. Är det då rätt att som förälder förklara/markera saker genom att slå till dom? Det kan det ju inte vara!!

Att aga sina egna barn är för mig obegripligt. Jag ser bara negativa konsekvenser av det. För det första, hur fasiken ska ett litet oskyldigt barn tolka en smäll, en armryckning eller en knuff? Min första tanke är ju att barnet eller barnen i fråga tror att det är så man gör när man vill påpeka eller markera någonting. För det andra måste dom utsatta ju bli livrädda efter ett tag. Barn lär sig somsagt hela tiden och går det så långt att han/hon inte vågar testa en ny grej så blir framtiden mycket mörk. För det tredje så känner jag såhär: Va fan, finns det inga andra BÄTTRE sätt att markera och sätta gränser på? Varför ska man slåss? Jag menar, vad som helst förut att slåss - Ta ifrån tv-spelet under en viss tid, låt barnet göra rätt för sig genom att tex. damsuga en gång, markera genom att han/hon inte får vara med någon kompis förrän nästa dag. Inte vet jag, men ni förstår vad jag menar va?

Sedan kan jag inte förstå HUR man som förälder har mage till och slå sitt barn! Jag fattar det inte. Det är för mig obegripligt. Va fan, ett barn, ett litet barn som kanske råkar göra fel eller inte lyssnar första gången. Men hallå, det är ju ett BARN!!

Det är viktigt tycker jag, att man är sträng som förälder och sätter gränser och regler. Jag menar, ett barn som uppfostrats utan regler får det inte lätt i skolan och i verkliga livet sedan då det kryllar av regler och ramar som man ska föjla. Har ett barn gjort ett medvetet fel så är det inte mer än rätt att som förälder markera. MEN att slåss är absolut ingen bra markering. Jag vet några som vuxit upp såhär. Jag har märkt att det bara leder till psykiska problem när man blir äldre och har blivit slagen som barn. Barn som vuxit upp i hem där dom blivit slagna har fått en orättvis bild av hur verkligheten ser ut.






Hej där! :)



Hur är det??

2010-07-19 // 17:31:15

Absolut inte!!

2010-07-19 // 19:06:32

Kloka ord av dig Jenny.



Det är inte rätt att aga sina barn.

1979 blev Sverige först i världen med att förbjuda barnaga...

Alla barn har rätt till "villkorslös kärlek"



Kram mamma

2010-07-20 // 11:39:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback